معنی رنگ های پورت USB

معنی رنگ های مختلف پورت USB چیست؟

امروزه هر کسی که از رایانه استفاده می کند دارای نوعی پورت USB است، خواه پورت USB-A قدیمی تر یا پورت USB-C جدیدتر.

ممکن است متوجه شده باشید که این پورت ها در رنگ های مختلفی مانند مشکی، آبی، آبی سبز، زرد، قرمز و رنگ های دیگر وجود دارند. در این پست به معنای واقعی این رنگ ها خواهیم پرداخت. در بیشتر موارد، رنگ درگاه USB نشان دهنده نسخه درگاه است، اما استثنائات کمی وجود دارد که در زیر در مورد آنها صحبت خواهم کرد. همچنین، لطفاً به خاطر داشته باشید که در حالی که استفاده از این رنگ ها رایج است. برخی از دستگاه‌ها، مانند هاب‌های USB، دارای پورت‌های USB رنگی برای اهداف تزئینی هستند.

پورت آبی USB

پورت آبی USB

این رنگ USB برای پورت USB 3.0 و یکی از راه‌های اصلی تشخیص آن از سایر پورت‌ها است. حتی کابل های آن آبی هستند. این پورت ها از سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند، دستگاه و کابل برای بهره مندی از آن باید از این سرعت پشتیبانی کنند.

 

 

پورت فیروزه ای (آبی کم رنگ) USB

پورت فیروزه ای (آبی کم رنگ) USB

مشابه آبی بودن پورت‌های USB 3.0، USB 3.1 نیز به رنگ آبی آبی (مانند تصویر موجود) عرضه می‌شود. این پورت ها از سرعت انتقال تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند. برخی از افراد ممکن است این بندر را سبز رنگ ببینند.

از آنجایی که این پورت ها سریع هستند، می توانند برای اتصال یک سرور یا دستگاه هایی که به سرعت انتقال زیادی نیاز دارند ایده آل باشند. باز هم، با فرض اینکه دستگاه شما واقعاً از این سرعت ها پشتیبانی می کند.

پورت قرمز USBپورت قرمز USB

هنگامی که یک پورت USB قرمز است، نشان می دهد که پورت USB 3.2 است. این نسخه از سرعت انتقال حتی سریعتر تا 20 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. این سریع‌ترین سرعتی است که پورت‌های USB در زمان نوشتن این مقاله به آن رسیده‌اند (اگرچه USB 4.0 آینده از سرعت دو برابر و تا 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند).

بسیاری از مادربردهای رده بالا دارای چندین پورت USB 3.2 هستند:

مادربردهای رده بالا دارای چندین پورت USB 3.2

پورت مشکی USB پورت مشکی USB 

پورت USB سیاه نشان می دهد که پورت USB 2.0 است. از آنجایی که این یک استاندارد قدیمی است، از سرعت انتقال کمتر تا 480 مگابیت پشتیبانی می کند. این پورت برای اتصال دستگاه هایی است که به سرعت انتقال بالایی نیاز ندارند، مانند صفحه کلید یا ماوس. می توانید چندین دستگاه را با استفاده از یک هاب به یکی از این پورت ها وصل کنید بدون اینکه مشکلی نداشته باشد.

 

پورت USB سفیدپورت USB سفید

رنگ سفید در پورت USB نشان می دهد که USB 1.X است که برخی از استانداردهای اولیه است. از سرعت انتقال بسیار کمتر 1.5 مگابیت بر ثانیه یا 12 مگابیت در ثانیه در پهنای باند کامل پشتیبانی می کند. احتمالاً فقط در یک رایانه قدیمی ساخت قبل از 1390 با این پورت مواجه خواهید شد.

 

پورت های یو اس بی زرد

پورت های یو اس بی زرد

برخلاف سایر رنگ‌های پورت USB، رنگ زرد موجود در پورت USB نوع پورت را نشان نمی‌دهد. به جای آن، نشان می دهد که پورت همیشه روشن است، حتی اگر رایانه در حالت خواب یا خاموش باشد. این برای شارژ دستگاه های دیگر شما مانند تلفن هوشمند مفید است. اگر لپ‌تاپ با پورت زرد دارید، مثل این است که یک پاور بانک همراه خود داشته باشید.

یک پورت USB زرد می تواند USB 2.0 یا USB 3.0 باشد. می توانید پورت را از نماد SS در بالای پورت (یا در کنار آن، مانند تصویر زیر) شناسایی کنید. به زودی در این مورد با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

گاهی اوقات، رنگ USB به اندازه کافی برای یافت نسخه پورت کافی نیست

در حالی که اغلب به راحتی می توان نسخه پورت های USB را فقط از روی رنگ آن تشخیص داد، اما رنگ آمیزی پورت ها به این شکل یک قرارداد است و الزام استاندارد نیست. یک پورت زرد ممکن است یک پورت USB 3.0 باشد. همچنین برخی از پورت های USB 3.0 در واقع سیاه هستند. در چنین مواردی، یکی از راه‌های تشخیص نوع پورت، نگاه کردن به نمادهای بالای درگاه است. درگاه‌های USB 3.0 دارای نماد SS زیر در بالای درگاه (یا کنار درگاه) هستند:

پورت USB

اگر پورت دارای نماد SS 10 باشد، به این معنی است که از سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

ورت دارای نماد SS 10

پورت USB

و در نهایت

رنگ پورت های USB مطمئناً در شناسایی نسخه پورت USB و اینکه آیا پورت قابلیت شارژ بهتری را ارائه می دهد مفید است. مسئله این است که ابتدا باید معنی هر رنگ را بدانیم که امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشیم.

مطالبی که کاربران جستوجو کردند

  • https://maghzrayaneh ir/blog/معنی-رنگ-های-مختلف-پورت-usb-چیست؟/#:~:text=اگر پورت دارای نماد SS بر ثانیه پشتیبانی می کند

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.