ویندوز 12

ویندوز ۱۲ معرفی کامل و تغییرات + ویدیو معرفی

ویندوز 11 در 5 اکتبر 2021، بیش از شش سال پس از اولین عرضه ویندوز 10 منتشر شد. مایکروسافت اخیراً اولین به‌روزرسانی اصلی سیستم‌عامل را منتشر کرد – ویندوز 11 نسخه 22H2 – اما شنیده‌ایم که چیز بعدی روی کارت‌ها می‌تواند ویندوز 12 باشد. به نظر می‌رسد که مایکروسافت به‌روزرسانی‌های بزرگ سالانه را کنار می‌گذارد و در عوض به دنبال آن است. یک نسخه بزرگ و جدید از ویندوز هر سه سال یکبار، مشابه آنچه قبل از ویندوز 10 اتفاق می افتاد.

مایکروسافت به طور رسمی نسخه جدیدی از ویندوز را معرفی نکرده است. در واقع، گزارش‌هایی که درباره ویندوز 12 شنیده‌ایم کم اهمیت است. به طور رسمی، این شرکت متعهد به به‌روزرسانی‌های سالانه و به‌روزرسانی‌های کوچک‌تر ویژگی‌ها برای ویندوز 11 است. در آینده شاهد پیگیری ویندوز 11 باشید. بیایید نگاهی دقیق تر به آنچه در حال حاضر انتظار داریم بیندازیم.

ویدیو معرفی ویندوز 12

ویندوز 12 چه زمانی منتشر می شود؟

طبق گزارش‌ها، نسخه اصلی بعدی ویندوز قرار است در سال 2024، تقریباً سه سال پس از عرضه ویندوز 11، عرضه شود. این تنها چیزی است که در حال حاضر واقعاً داریم، و ممکن است مدتی طول بکشد تا اطلاعات بیشتری داشته باشیم. اگر نسخه‌های قبلی نشانه‌ای باشد، ویندوز 12 باید در پاییز یا حداقل نیمه دوم سال وارد شود، اما این موضوع مشخص نیست. مایکروسافت گزارش های مربوط به کار بر روی ویندوز 12 را تکذیب کرده است، اما با توجه به اینکه هنوز مدتی تا راه اندازی آن فاصله داریم،

در این بین، ویندوز 11 به روز رسانی می شود و گاهی اوقات ممکن است ویژگی های جدیدی دریافت کند، بنابراین احساس نمی شود که سیستم عامل قدیمی است. ویندوز 11 نسخه 22H2 در ماه سپتامبر با بسیاری از ویژگی های جدید از جمله پوشه های منوی استارت و حرکات لمسی جدید منتشر شد. اخیراً، در ماه نوامبر، ما اولین آپدیت لحظه ای را برای نسخه 22H2 دریافت کردیم که ویژگی هایی مانند برگه های File Explorer را اضافه کرد. ما در سال 2023 منتظر حداقل دو مورد دیگر از این به روز رسانی های لحظه ای هستیم، بنابراین ویندوز 11 همچنان در این مدت تکامل خواهد یافت.

اگر در برنامه Windows Insider هستید، ممکن است طی یک سال آینده به تدریج ویژگی‌های ویندوز 12 را مشاهده کنید، اگرچه مایکروسافت احتمالاً تا زمانی که به تاریخ انتشار بسیار نزدیک‌تر شویم، آنها را به عنوان ویژگی‌های ویندوز 11 برچسب‌گذاری خواهد کرد. اگرچه همه ویژگی‌های برنامه Insider بخشی از ویندوز 12 نیستند، زیرا بسیاری از آنها از طریق به‌روزرسانی‌های کوچکتر عرضه می‌شوند، اما برخی از آنها ممکن است به آینده‌تر نگاه کنند. با این حال، ممکن است تا زمانی که به انتشار آن نزدیک نشده ایم، ویژگی های انحصاری ویندوز 12 را نبینیم. به هر حال، ویندوز 11 تا زمانی که تقریباً به پایان رسید، یک راز کاملاً محفوظ بود.

تاریخ عرضه ویندوز 12

ویندوز 12 در حال حاضر تنها نوعی عنوان کاری برای محصولات جدید است که مایکروسافت در حال حاضر روی آن کار می کند. شایعات حاکی از آن است که ویندوز 12 یا هر چیزی که مایکروسافت آن را به روز می کند، ممکن است در پاییز 2024 عرضه شود.

نکته اصلی ویندوز 12 چیست؟

اینجا نیز فقط شایعات وجود دارد، اما هوش مصنوعی موضوع لحظه است و مایکروسافت قبلاً نشان داده است که می خواهد با Windows Copilot تحت ویندوز 11 به چه چیزی دست یابد. ویندوز 12 می تواند ادغام هوش مصنوعی بسیار عمیق تری را ایجاد کند.

آیا ویندوز 12 یک ارتقاء رایگان خواهد بود؟

یکی از سؤالات بزرگی که احتمالاً برای شما پیش می آید این است که آیا هنگام انتشار ویندوز 12 برای ارتقاء به ویندوز 12 باید هزینه پرداخت کنید یا خیر، اما خوشبختانه، بعید است. مایکروسافت چند سالی است که قصد دارد به‌روزرسانی‌های اصلی ویندوز را به صورت رایگان برای کاربران فعلی ویندوز ارائه کند، و ادامه آن منطقی است. البته، خود ویندوز 12 به احتمال زیاد رایگان نخواهد بود، بنابراین اگر اصلاً مجوز ویندوز ندارید، همچنان باید آن را بخرید.(البته در ایران نسخه کرک خواهد بود، رایگان است اما امنیت ندارد)

چیزی که ممکن است شما را وادار به خرج کردن کند این است که آیا رایانه شخصی شما با آن سازگار است یا خیر، اما این موضوع متفاوتی است که ارزش بخش خودش را دارد.

آیا مجبور به ارتقاء خواهم شد؟

متداول ترین پاسخ به این پاسخ منفی است. مایکروسافت به طور قابل توجهی تلاش خود را برای ترغیب کاربران به نصب نسخه های جدید ویندوز به صورت اجباری کاهش داده است. ویندوز 11 هنوز یک آپدیت اختیاری برای کاربران ویندوز 10 است و به احتمال زیاد، این رویکرد در نسخه های بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

اگر نسخه ویندوز شما به پایان دوره پشتیبانی خود نزدیک می شود، به روز رسانی به نسخه های جدید ویندوز می تواند اجباری باشد. به عنوان مثال، نسخه اصلی ویندوز 11 به مدت 24 ماه در صورت داشتن نسخه Home یا Pro ویندوز پشتیبانی می شود. بنابراین، در حالی که ویندوز 11 نسخه 22H2 اجباری نیست، احتمالاً در سال 2023 به طور خودکار نصب می شود، بنابراین می توانید به روز رسانی های امنیتی را ادامه دهید.

آپدیت ویندوز

با این حال، اگر به اتفاقات ویندوز 10 نگاه کنید، مایکروسافت همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای آن سیستم‌عامل ارائه می‌کند و هر سال به‌روزرسانی‌های وی

آیا کامپیوتر من می تواند ویندوز 12 را اجرا کند؟

پس از اینکه ویندوز 11 به طور قابل توجهی حداقل سیستم مورد نیاز را در مقایسه با ویندوز 10 افزایش داد، این سوال عالی دیگری است که باید به آن فکر کنید. آیا ویندوز 12 بار دیگر رایانه های شخصی قدیمی را پشت سر می گذارد؟ هنوز خیلی زود است که بگوییم، اما مطمئناً این احتمال وجود دارد که برخی از رایانه های شخصی به دلایلی سازگار نباشند. ویندوز 11 در حال حاضر به پردازنده هایی نیاز دارد که از حدود سال 2018 به بعد عرضه شوند، و در حالی که در حال حاضر دلیلی نمی بینیم که نسخه بعدی ویندوز به بیش از این نیاز داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

در مورد سایر الزامات، باز هم گفتن آن سخت است. ویندوز 11 به 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی نیاز دارد، بنابراین حداقل ویندوز 12 به همین میزان نیاز خواهد داشت. همچنین نباید انتظار داشته باشید که مایکروسافت از مواردی مانند الزامات TPM عقب نشینی کند. با این حال، اگر تاریخچه نشانه‌ای باشد، احتمالاً نوعی راه‌حل وجود خواهد داشت که رایانه‌های شخصی پشتیبانی‌نشده می‌توانند برای نصب آن استفاده کنند، اگر احساس ماجراجویی می‌کنید.

ویژگی‌های جدیدی وجود دارد. آنها در واقع ویژگی های جدید بزرگی را اضافه نمی کنند، اما دوره پشتیبانی را برای رایانه شخصی شما افزایش می دهند. ویندوز 10 به طور کلی تا اکتبر 2025 پشتیبانی می شود و به جای اینکه کاربران را به سمت ویندوز 11 سوق دهد، مایکروسافت آنها را از طریق این به روز رسانی های کوچکتر روی ویندوز 10 نگه می دارد. این احتمال وجود دارد که پس از انتشار ویندوز 12، ویندوز 11 نیز همین رفتار را داشته باشد، بنابراین شما مجبور به ارتقاء نخواهید بود.

چه چیزی در ویندوز 12 جدید است؟چه چیزی در ویندوز 12 جدید است؟

یک رابط کاربری دسکتاپ جدید

در حالی که مایکروسافت به طور رسمی ویندوز 12 را معرفی نکرده است، ما اخیراً نگاهی اولیه به نمونه اولیه آن داشتیم. مایکروسافت به طور ناخواسته مفهومی را برای ویندوز 12 در جریان سخنرانی اصلی مایکروسافت Ignite که توسط مدیر عامل شرکت ساتیا نادلا برگزار شد، به نمایش گذاشت. این مفهوم چند تغییر جالب را نشان می دهد، از جمله یک نوار وظیفه شناور و برخی از نمادهای سیستم که اکنون در بالای صفحه نمایش داده می شوند، مانند نشانگرهای Wi-Fi و باتری، همراه با ویجت آب و هوا. این باعث می‌شود که ویندوز بیشتر شبیه macOS یا برخی از توزیع‌های لینوکس باشد.

البته، ما هنوز چند سال از تاریخ انتشار مورد انتظار فاصله داریم، بنابراین احتمالاً این یک نمونه اولیه طراحی اولیه است. ممکن است قبل از راه اندازی ویندوز 12 به طور قابل توجهی تغییر کند یا به طور کلی حذف شود، اما عناصر جالبی برای تجزیه و تحلیل در اختیار ما قرار می دهد. ویندوز 11 برای اولین بار در سال‌ها تغییرات بزرگی را در نوار وظیفه ایجاد کرد، و اگر این مفهوم قابل اجرا باشد، ویندوز 12 تغییرات شدیدتری را در تجربه‌ای که ما به آن عادت کرده‌ایم ایجاد خواهد کرد.

جدای از آن، تنها راه برای دانستن چیزهایی که ممکن است در ویندوز 12 جدید باشد، عضویت در برنامه Windows Insider است. Windows Insiders می‌توانند ویژگی‌ها را زودتر از موعد امتحان کنند، گاهی اوقات از ماه‌ها قبل، و ممکن است در نهایت شاهد نمایان شدن برخی از ویژگی‌های ویندوز 12 باشیم. در حال حاضر، اکثر تغییرات در حال آزمایش نسبتاً کوچک هستند و احتمالاً از طریق به‌روزرسانی‌های تجمعی برای ویندوز 11 وارد خواهند شد، اما احتمالاً در آینده تغییر خواهد کرد.

آنچه می خواهیم در ویندوز 12 ببینیم

نمی‌توانیم تمام تغییراتی را که باید برای بهبود تجربه ویندوز ایجاد کند، تصور نکنیم. در حالی که ما عاشق ویندوز 11 هستیم، قطعاً مایکروسافت کارهای زیادی می تواند برای بهبود سیستم عامل انجام دهد، از جمله درس هایی از رقبای خود.

یکی از تغییرات بزرگی که مایکروسافت برای ویندوز 11 اعلام کرد، نصب به‌روزرسانی‌های کوچک‌تر در پس‌زمینه بود تا روند کلی دردسر کمتری داشته باشد. در حالی که از این تغییرات استقبال می شود، این روند آنطور که می تواند یکپارچه نیست. شما باید آپدیت ها را دانلود و نصب کنید و سپس باید راه اندازی مجدد کنید، یعنی زمانی که کامپیوتر تغییرات زیادی را در آپدیت ایجاد می کند.

مایکروسافت می‌تواند از ChromeOS و Android بیاموزد که به‌روزرسانی‌های یکپارچه را ارائه می‌کنند، جایی که بیشتر تغییرات در پس‌زمینه انجام می‌شوند. در حالی که هنوز نیاز به راه‌اندازی مجدد دستگاه دارید، این تقریباً یک راه‌اندازی مجدد استاندارد است که در آن رایانه شما با نصب به‌روزرسانی جدید پشتیبان‌گیری می‌شود. ویندوز 11 همچنان شما را مجبور می‌کند تا زمانی که برای نصب به‌روزرسانی‌ها راه‌اندازی مجدد می‌شود، مدتی صبر کنید، و اگرچه این برای به‌روزرسانی‌های ویژگی‌های بزرگ تا حدودی قابل قبول است، اما نباید با به‌روزرسانی‌های تجمعی که هر ماه دریافت می‌کنیم، این اتفاق بیفتد.

برد ابزارک در ویندوز 11 پر از پتانسیل است، اما تا کنون، مایکروسافت واقعاً ارائه نکرده است. برای بیش از یک سال، تنها ویجت‌های مبتنی بر وب ارائه شده توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شد، و صفحه ابزارک‌ها نیز مملو از مقاله‌های “اخبار” با مایکروسافت استارت است که به ندرت مفید یا سرگرم کننده هستند. شما هم نمی توانید آنها را غیرفعال کنید. برای این منظور، دو آرزو برای ویجت ها در ویندوز 11 داریم.

اول، ما گزینه های سفارشی سازی بیشتری را برای برد ابزارک می خواهیم. کاربران باید بتوانند فید اخبار را به طور کامل غیرفعال کنند و از برد به طور انحصاری برای ویجت ها استفاده کنند تا بتواند واقعاً برای آنها مفید باشد و پر از درهم و برهمی بصری نباشد. علاوه بر این، برای کاربرانی که می خواهند اخبار را ببینند، برد ابزارک می تواند به عنوان یک خواننده فید RSS عمل کند. مایکروسافت اخیراً یک ویژگی مشابه را مستقیماً در مایکروسافت اج ایجاد کرده است، و داشتن این قابلیت مستقیماً در ویندوز، دسترسی کاربران به اخبار و مقالات از منابعی را که سرپرستی می‌کنند بسیار آسان‌تر می‌کند.

درخواست دیگر این است که ویجت ها را مستقیماً به دسکتاپ ویندوز بیاورید، که اساساً نحوه کار ویجت ها در اندروید است. اگر ویجت‌ها دارید، به احتمال زیاد می‌خواهید به اطلاعاتی که آنها ارائه می‌کنند دسترسی سریع داشته باشید، و داشتن آنها مستقیماً روی دسکتاپ می‌تواند کمک زیادی به این امر کند. ویندوز ویستا و 7 قبلاً این قابلیت را داشتند و اگرچه برای همه مناسب نیست، اما قطعاً می تواند مفید باشد.

یکی از دردسرهای بزرگ این است که منوی Start جدید سفت و سخت است و شما را مجبور می‌کند از آن در طرح‌بندی پیش‌فرض بدون گزینه‌های سفارشی‌سازی زیاد استفاده کنید. در حالی که کاشی‌های زنده ویندوز 10 برای همه مناسب نبود، قطعاً داشتن یک منوی Start قابل تغییر اندازه برای جا دادن همه نمادها و برنامه‌های مورد نظر شما یک مزیت دارد و ما دوست داریم این قابلیت را دوباره ببینیم. همچنین بسیار عالی خواهد بود که روی تعداد ردیف موارد پین شده و توصیه شده که می‌خواهیم ببینیم، کنترل دقیق داشته باشیم، بنابراین می‌توانید منوی Start را بر روی موارد مفیدتر متمرکز کنید.

تصاویر پس زمینه زنده

تصاویر پس زمینه زنده مدت هاست که یکی از ویژگی های برخی از سیستم عامل ها مانند اندروید یا macOS بوده است، اما ویندوز 11 این گزینه را به صورت بومی ارائه نمی دهد. در حالی که برنامه های زیادی وجود دارند که تصاویر پس زمینه متحرک را برای ویندوز 11 ارائه می دهند، بسیار عالی خواهد بود اگر سیستم عامل این قابلیت را به طور پیش فرض ارائه کند و چند تصویر متحرک به طور پیش فرض در دسترس باشد. به عنوان مثال، کاغذ دیواری ای که رنگ آن را برای نمایش چرخه روز و شب در زندگی واقعی تغییر می دهد، می تواند سرگرم کننده باشد. همچنین عالی خواهد بود اگر بتوانید GIF یا ویدیوهای خود را به راحتی به عنوان پس‌زمینه تنظیم کنید.

مایکروسافت از زمانی که ویندوز 10 (و تا حدی حتی ویندوز 8) را راه اندازی کرد، روی آوردن تنظیمات از کنترل پنل به برنامه تنظیمات کار کرده است، اما ما تا پایان کار فاصله داریم. در ویندوز 11، بسیاری از تنظیمات پیچیده‌تر همچنان نیاز به باز کردن کنترل پنل یا یکی از دیالوگ‌های کلاسیک آن دارند، و واقعاً انسجام زبان طراحی را از بین می‌برد.

به آرامی، اما مطمئناً، ما نشانه‌هایی از پیشرفت را در این زمینه دیده‌ایم، اما اگر مایکروسافت بتواند ویندوز 12 را در حالتی راه‌اندازی کند که نسبت به نسخه‌های قبلی کامل‌تر به نظر می‌رسد، عالی خواهد بود. حتی اگر برخی از دیالوگ ها را نتوان در یک برنامه ادغام کرد، بهتر است مایکروسافت حداقل بتواند رابط کاربری را به گونه ای به روز کند که حداقل احساس سازگاری بیشتری داشته باشد. برای مثال، طرفداران نسخه های مدرن Device Manager را به سخره گرفته اند و این گامی در مسیر درست خواهد بود.

سفارشی سازی منوی استارت پیشرفته

یکی از دردسرهای بزرگ این است که منوی Start جدید سفت و سخت است و شما را مجبور می‌کند از آن در طرح‌بندی پیش‌فرض بدون گزینه‌های سفارشی‌سازی زیاد استفاده کنید. در حالی که کاشی‌های زنده ویندوز 10 برای همه مناسب نبود، قطعاً داشتن یک منوی Start قابل تغییر اندازه برای جا دادن همه نمادها و برنامه‌های مورد نظر شما یک مزیت دارد و ما دوست داریم این قابلیت را دوباره ببینیم. همچنین بسیار عالی خواهد بود که روی تعداد ردیف موارد پین شده و توصیه شده که می‌خواهیم ببینیم، کنترل دقیق داشته باشیم، بنابراین می‌توانید منوی Start را بر روی موارد مفیدتر متمرکز کنید.

تنظیمات و کنترل پنل ویندوز 12

تنظیمات و کنترل پنل ویندوز 12

طرح بندی (snap)، اما قابل ویرایش (یا FancyZones)

یکی از ویژگی های مورد علاقه مغز رایانه در ویندوز 11، Snap Layouts است که نمایش همزمان چندین برنامه را در پیکربندی های مختلف بسیار آسان تر می کند. Snap Layouts چند گزینه را معرفی کرد که قبلاً امکان پذیر نبودند و تنظیم ویندوز خود را به هر شکلی که ترجیح می دهید آسان می کرد، اما هنوز هم کمی محدود است. نمی‌توانید به راحتی یک برنامه را در طرح‌بندی با دیگری عوض کنید، و تلاش برای کشیدن یک پنجره به لبه‌های صفحه همیشه تضمین نمی‌کند که فضای مورد نظر شما را اشغال کند.

مایکروسافت در واقع راه حلی برای این کار از قبل دارد، فقط در ویندوز 11 تعبیه نشده است. یک ویژگی به نام FancyZones به عنوان بخشی از مجموعه PowerToys وجود دارد که به شما امکان می دهد طرح بندی های سفارشی ایجاد کنید. این به شما امکان می‌دهد اندازه همه مناطق را تغییر دهید، موارد جدید ایجاد کنید، و مهمتر از همه، می‌توانید با نگه داشتن Shift هنگام کشیدن پنجره، یک برنامه جدید را به هر یک از مناطقی که ایجاد کرده‌اید بکشید. این یک راه حل تقریباً عالی است، و بسیار مفید است که به PowerToys محدود شود.

مایکروسافت علاوه بر افزودن قابلیت‌های موجود FancyZones، می‌تواند آن را بهتر با خود ویندوز ادغام کند. به عنوان مثال، وقتی Task View را باز می‌کنید، می‌توانید Snap Layout فعلی خود را در بالا ببینید و هر برنامه بازشده‌ای را به شکافی که می‌خواهید بکشید، می‌کشید. همچنین می توانید به راحتی بین Snap Layouts از این طریق جابجا شوید.

حذف نصب برنامه ها را آسان تر کنید

ویندوز 8 برای اولین بار فروشگاه مایکروسافت را معرفی کرد و در حالی که در آن زمان محبوبیت زیادی نداشت، یک مزیت بزرگ داشت. برنامه‌های فروشگاه مایکروسافت بسته‌بندی شده بودند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را به روشی یکپارچه نصب و حذف کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه Uninstall کلیک کنید و برنامه بدون هیچ سر و صدای اضافی از رایانه شما حذف می شود.

در حالی که این تجربه هنوز برای اکثر برنامه‌های فروشگاه صدق می‌کند، و مایکروسافت همچنین برنامه‌های بسته‌بندی شده MSIX را معرفی کرده است که می‌توانید از نظر تئوری آن‌ها را از هر کجای اینترنت دانلود کنید، اکثر برنامه‌ها هنوز از این قالب بسته‌بندی استفاده نمی‌کنند و با نصب‌کننده‌های سفارشی عرضه می‌شوند، که به این معنی است که به آن‌ها نیاز دارند. حذف نصب سفارشی اگر مایکروسافت بتواند یک تجربه حذف نصب بی‌وقفه که واقعاً جهانی است، ایجاد کند، ایده‌آل خواهد بود.

برگه ها TAB

برگه ها را به خاطر دارید؟

مایکروسافت این مورد را در سال 2017 برای ویندوز 10 آزمایش کرد و قبل از حذف کامل، چند بار از بیلدهای اینسایدر اضافه و حذف شد. اساساً همه برنامه‌های شما را در برگه‌ها قرار می‌دهد، که می‌توانید آن‌ها را به هر شکلی که ترجیح می‌دهید برای ماندن در جریان کاری خود گروه‌بندی کنید. اخیراً، مایکروسافت رویکرد متفاوتی را انتخاب کرده و به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های خود، از جمله Windows Terminal، File Explorer و Notepad، ناوبری زبانه‌دار را اضافه کرده است.

این قطعاً گامی در مسیر درست است، اما ما همچنان می‌خواهیم ست بازگردد. توانایی گروه بندی همه برنامه های مربوط به یک حجم کاری یا کار خاص بسیار منطقی است، و زمانی که چیزهای زیادی دارید که باید به آن ها بپردازید می تواند باعث صرفه جویی در زمان شما شود.

این تنها چیزی است که می توانیم در مورد ویندوز 12 در حال حاضر بگوییم. حتی نام آن لزوماً در این مرحله مشخص نیست، اما این ساده‌ترین راه برای مراجعه به نسخه بعدی ویندوز است. ما مطمئن خواهیم شد که در چند سال آینده اطلاعات بیشتری را اضافه خواهیم کرد، بنابراین برای به‌روزرسانی‌ها دوباره به وبلاگ مغز رایانه سر بزنید.

مطالبی که کاربران جستوجو کردند

  • دانلود ویندوز ۱۲

2 دیدگاه روشن ویندوز ۱۲ معرفی کامل و تغییرات + ویدیو معرفی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.